Hét stappenplan voor een succesvol bouwproject

Een bouwproject hoeft helemaal niet complex te zijn. Bij Solid Talent werken we je bouwproject in 2 fases succesvol af. Ontdek hier hoe we te werk gaan!

Of het nu gaat om industrie of om woningen: een bouwproject hoeft niet ingewikkeld te zijn. Bij Solid Talent maken we het graag makkelijk voor jou als klant. Daarom werken we voor bouwprojecten altijd in 2 fases: de pre-constructiefase en de constructiefase.

Samen bestaan deze fases uit 7 verschillende stappen. Wat deze stappen precies inhouden en hoe ze bijdragen aan een succesvol bouwproject? Dat lees je hieronder.

Een succesvol bouwproject in 7 stappen

De pre-constructiefase

Tijdens de pre-constructiefase zorgen we voor een goede voorbereiding van je bouwproject, zodat we het straks feilloos kunnen uitvoeren. In deze fase onderscheiden we 5 stappen:

1. We beginnen bij jou

De pre-constructiefase begint bij jou. Bij Solid Talent sta jij als klant centraal en luisteren we eerst naar jouw vraag. Wat is de omvang en de inhoud van je bouwproject? Welke planning heb je voor ogen? Wat zijn jouw prioriteiten en grootste bezorgdheden? Welk budget heb je in gedachten? Welke teams heb je nodig?

Hoe meer vragen je bij het begin kan beantwoorden, hoe concreter wij voor jou aan de slag kunnen gaan. Indien nodig brengen we een bezoekje aan de projectsite om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van jouw bouwproject.

2. Aandacht voor veiligheid en risico’s

In de volgende stap van de pre-constructiefase maken we een Construction Execution Plan of CEP op. Dit uitvoeringsplan voor bouwprojecten bestaat uit verschillende onderdelen:

  • De HSE-strategie
  • De planning en organisatie
  • Construction management team
  • QA/QC-plan en richtlijnen voor contractoren
  • Communicatierichtlijnen

We starten met de HSE-strategie (Health, Safety en Environment). In dit deel besteden we aandacht aan veiligheid en maken we een risico-analyse.

In het HSE-plan definiëren we daarom de veiligheidsinstructies en de mogelijke risico’s, en identificeren we de high risk tasks. De bedoeling van de HSE-strategie is om een veilige werkomgeving te creëren waar geen ruimte is voor incidenten of accidenten.

3. De planning en organisatie

Tijd om wat structuur en organisatie in je bouwproject te brengen. Daarom gaan we in deel 3 aan de slag met de planning van je project. De bedoeling is om een realistisch schema op te maken dat we ook kunnen aanhouden. We identificeren de verschillende mijlpalen en kritische aandachtspunten van je project.

Hoe we dat doen? Door te werken met een construction schedule, een stappenplan waarin we de verschillende onderdelen van het bouwproject visualiseren op een tijdlijn. De leidingen voor water en elektriciteit kunnen bijvoorbeeld pas gelegd worden na de slijpwerken. Het construction schedule maakt het ook mogelijk om de verantwoordelijkheden voor de verschillende disciplines te bepalen. Wie doet wat? En in welke volgorde zodat de experts na hen ook verder kunnen?

Daarnaast kijken we ook naar de logistieke kant van het verhaal. We visualiseren de projectsite en de omgeving en kijken naar de toegang, faciliteiten, veiligheid, mogelijkheden voor opslag, … op de werf. Zo weten we straks hoe materialen geleverd kunnen worden, hoe de projectsite bereikbaar is, waar we op moeten letten wat de veiligheid betreft, enzovoort. Daarvoor maken we gebruik van een plot plan, een volledige plattegrond van het bouwproject.

4. Het perfecte team

Zodra de verantwoordelijkheden gedefinieerd zijn, stellen we het construction management team samen voor je bouwproject. Deze consultants zijn perfect op elkaar ingespeeld, want ze werken vaker samen aan projecten. Aan het hoofd van het team staat de construction manager. Hij of zij is samen met het team verantwoordelijk voor de HSE-strategie, het opvolgen van de planning en het budget, het opvolgen van de construction site, enzovoort.

Tijdens de pre-constructiefase betrekken we regelmatig enkele consultants uit the field in het designproces. Dankzij hun kennis en ervaring in bouwprojecten kunnen we in het ontwerpproces al verzekeren dat het project straks ‘bouwbaar’ is.

5. Controle en communicatie

In de laatste stap van de pre-constructiefase stellen we het QA/QC plan samen. Hierin bepalen we de kwaliteitsvereisten en -richtlijnen van jou als klant naar de aannemers. Dankzij dit plan kan het construction management team de kwaliteit van het bouwproject continu meten, controleren en verzekeren. Zo’n plan maakt het bovendien ook makkelijker voor de construction manager om over de voortgang van het project te rapporteren aan de verschillende betrokken partijen.

En nu we het toch over rapportage en opvolging hebben: communicatie is tijdens een bouwproject ontzettend belangrijk. Daarom plannen we voldoende meetings in tijdens de pre-constructiefase en de constructiefase om de communicatie zo goed mogelijk te stroomlijnen en fouten te vermijden. Uiteraard houden we jou ook regelmatig op de hoogte van de stand van zaken.

De constructiefase

De laatste twee stappen van het stappenplan omvatten de constructie van het bouwproject zelf én de evaluatie achteraf:

6. Aan de slag

Na een uitgebreide pre-constructiefase is het tijd om het Construction Execution Plan (CEP) uit te voeren. De constructiefase wordt altijd voorafgegaan door een kick-off meeting, waarbij het CEP wordt uitgelegd aan de aannemers. Ze krijgen inzicht in het project, de planning, organisatie, veiligheidsregels, hun verantwoordelijkheden, enzovoort. Met die informatie in het achterhoofd kunnen ze aan de slag gaan.

Tijdens de uitvoering bewaart de construction manager het overzicht. Hij coördineert alle betrokken partijen, controleert de kwaliteit van je bouwproject, plant regelmatig meetings in voor een update van de stand van zaken, bewaakt de veiligheid, enzovoort. Zo zorgt hij of zij er samen met het team voor dat je bouwproject binnen de planning en het voorziene budget wordt opgeleverd. Uiteraard volgens de gevraagde kwaliteitsvereisten.

De construction manager houdt je regelmatig en nauwgezet op de hoogte van de stand van zaken van je bouwproject. Zo hoef jij je nergens zorgen over te maken en kan je je volledig concentreren op je eigen werk.

7. Evalueren zodat we beiden kunnen groeien

Wanneer het bouwproject is afgewerkt en opgeleverd, volgt een evaluatie. We nemen ons Construction Execution Plan er nog eens bij en bekijken de verschillende aspecten. Is het project veilig verlopen? Waren er incidenten? Hoe hadden we deze kunnen vermijden?

We kijken ook naar het werk van de aannemers zelf en de kwaliteit ervan. Zijn de kwaliteitsvereisten gehaald? Hoe verliep de samenwerking? Hebben we de planning gehaald? Zijn we binnen het budget gebleven?

Ten slotte kijken we naar de lessen die we geleerd hebben uit het bouwproject. Daar worden niet alleen wij, maar ook jij beter van, want zo kunnen we je bij je volgende bouwproject nóg beter van dienst zijn.

Nood aan een expert in bouwprojecten?

Staat er een bouwproject bij jou op de planning en heb je nood aan expertise om het project in goede banen te leiden? Dan kan Solid als partner in Construction Management je zeker helpen. Aarzel niet om ons te contacteren voor een kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Ben je helemaal door deze blog geracet? Kijk je nu al uit naar het vervolg? Schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief voor extra blogs, informatie en behind-the-scenes te verhalen.

Contacteer ons