Project in de kijker: restauratie van de Antwerpse Handelsbeurs

Antwerpen heeft er sinds kort een hernieuwde historische parel bij: na 39 maanden restauratiewerken werd de Handelsbeurs, gelegen tussen de Meir en de Lange Nieuwstraat, in volle glorie hersteld. Daarnaast werden er ook een restaurant, hotel én parking voorzien.

Een ambitieus en uitdagend bouw- en renovatieproject met verschillende betrokkenen: architecten, ingenieurs, onderaannemers en andere specialisten. Solid Talent bemande het werfsecretariaat en zorgde ervoor dat alle werfadministratie op rolletjes liep.

Benieuwd hoe dit huzarenstukje uiteindelijk tot stand kwam? Lees dan snel verder! Solid Collega Karolien De Meirsman, Verantwoordelijke Werfsecretariaat en administratieve duizendpoot, zat sinds 2017 mee op het project en vertelde ons vol enthousiasme over de uitgevoerde werken en de meerwaarde van Solid Talent.

Restauratie van de Handelsbeurs: een prachtproject in hartje Antwerpen

Beste Karolien, kan je ons meer vertellen over de Handelsbeurs en de omliggende gebouwen die gerestaureerd zijn?

Karolien: Ik heb een document met 75 bladzijden over de 500-jarige geschiedenis van de Handelsbeurs en de aangrenzende gebouwen, maar ik zal een korte samenvatting geven (lacht).

De Handelsbeurs is een prachtig historisch complex dat oorspronkelijk werd gebouwd als grote handelsplaats, net buiten het toenmalige centrum van Antwerpen. Sinds 1531, een bloeiende periode voor Antwerpen, was het de ‘moeder van alle beurzen’.

Het complex brandde 2 keer af, maar werd daarna ook telkens terug opgebouwd en uiteindelijk ook overkoepeld. Na de heropbouw deed de beurs ook dienst als financiële beurs en commercieel centrum.

In 1997 verloor de Handelsbeurs haar functie als financiële beurs aan de beurs van Brussel. Het pand stond daarna in feite 20 jaar te verkommeren.

Wie was de opdrachtgever of klant voor dit project?

Karolien: Het project is een publiek-private samenwerking en wordt uitgevoerd in opdracht van Handelsbeurs Antwerpen NV. Deze NV is samengesteld uit 5 partners: Diepensteyn Holding NV, De Sax, de Vlaamse Erfgoedkluis, AG Vespa en Denys Global NV.

Zelf ging ik via Solid Talent aan de slag bij bouwbedrijf Denys als Verantwoordelijke Werfsecretariaat. Denys staat als aannemer in voor de uitvoering van de werken.

Kan je ons iets meer vertellen over het project zelf? Wat was het doel?

Karolien: Het doel was om zowel de Handelsbeurs als de aangrenzende Schippersbeurs te restaureren en in ere te herstellen, samen met het historische Hotel du Bois, en ook een parking onder de Handelsbeurs aan te leggen.

De Handelsbeurs werd gerestaureerd en aangepast aan de hedendaagse normen, zodat het nu terug dienst kan doen als commercieel centrum, ontmoetingsplaats, feest-, seminarie- en evenementenruimte. De Schippersbeurs werd omgetoverd tot een restaurant dat ook de catering van de feesten zal verzorgen.

Het historische Hotel du Bois werd volledig gerestaureerd en uitgebreid tot een vijfsterrenhotel met 139 kamers, uitgebaat door Marriott.

Tot slot werd er ook een gloednieuwe parking aangelegd onder het hotel en de Handelsbeurs. Aangezien de Handelsbeurs geen ondergrondse verdiepingen had, moest men de bestaande vloer volledig ontmantelen en drie verdiepingen diep uitgraven.

Nog voor de eerste afgravingen kwamen enkele erfgoedarcheologen de grond eerst inspecteren. Ze vonden tal van interessante voorwerpen uit verschillende periodes, bijvoorbeeld urnen die dateren uit de ijzertijd.

Wat waren de tijdslijnen? Hoelang heeft het project geduurd?

Karolien: De restauratie van de Handelsbeurs ging midden 2016 van start. Zelf startte ik in augustus 2017 op het project. Toen was men net begonnen met de uitgraving van de parking onder het hotel en de beurs. De site was op dat moment in feite één zeer diepe put, drie etages diep. De uiteindelijke oplevering van alle panden gebeurde eind 2019.

Wat waren de voornaamste uitdagingen?

Karolien: De toevoeging van de parking was een enorme technische uitdaging. Er was namelijk nog niets onder de grond. Alles moest dan ook uitgegraven worden onder de bestaande panden.

Bovendien wilde men, omwille van de strakke timing, tegelijkertijd graafwerken én restauratiewerken aan het dak kunnen uitvoeren. Daarom werd er gewerkt met een steiger die over de bouwput kon geplaatst worden. Terwijl er beneden gegraven werd, kon men zo boven aan het plafond werken.

Verder was het een enorme uitdaging om alle historische afwerkingen en decoraties in volle glorie te herstellen. Ik denk bijvoorbeeld aan de restauratie van de mozaïekvloer en de glazen koepel van de Schippersbeurs.

Ook de pronkkamer van het hotel was een uitdaging op het gebied van goudwerk en parket. Er werd destijds gewerkt met enorm veel soorten parketmotieven. Die moesten allemaal met de hand opnieuw gelegd worden. Minutieus vakwerk.

Tijdens het project werkten dan ook verschillende ontwerpers samen: één ontwerper voor de algemene werken, één ontwerper voor de historische delen en dan nog de verschillende ontwerpers van de exploitanten.

Hoe heeft Solid Talent het verschil gemaakt tijdens dit project?

Karolien: Solid Talent heeft tijdens het project gezorgd voor efficiënte administratieve ‘Werfsupport’. Als Verantwoordelijke Werfsecretariaat zorgde ik er persoonlijk voor dat alle werfadministratie vlot verliep.

Denk aan vergunningen aanvragen, de documenten van de arbeiders klaarmaken en opvolgen, mensen aanmelden op de werf, technische fiches bijhouden, events plannen, producten en offertes opzoeken, nieuwe kledij bestellen, nieuw bouw- en veiligheidsmateriaal voorzien, bureaumaterialen beheren…

Vooral de administratie en opvolging van de arbeiders is enorm veel werk met diverse reglementen en uitzonderingen. Gelukkig heb ik een goede kennis van al deze zaken.

Verder lette ik er ook op dat mensen zich hielden aan het parkeerreglement en was ik een aanspreekpunt en probleemoplosser voor de ingenieurs, arbeiders en andere betrokken partijen zoals de buren. Het is een werf. Je veroorzaakt overlast. Goede communicatie en een goede verstandhouding met alle betrokken partijen zijn dan ook cruciaal.

Een heel divers takenpakket dus, maar ook heel noodzakelijk dat iemand het goed opvolgt. Op die manier ‘ontzorgden’ we de projectleiders en andere experts op het vlak van administratie, zodat iedereen zijn of haar eigen sterktes kon benutten en het project snel en efficiënt vorm kreeg.

Wat zijn de resultaten van het project?

Karolien: Voor mij was het project in feite één mooie efficiënte samenwerking tussen diverse partijen. Ik heb enorm veel respect voor alle mensen die bijdroegen aan deze werken en renovatie, van de architecten en ingenieurs tot de arbeiders en andere specialisten.

Het resultaat is een prachtig historisch complex dat in ere werd hersteld, waar mensen kunnen ‘meeten’ en genieten van een luxueus hotel, een prachtige beurszaal, een smakelijk restaurant en een parking pal in het centrum. Binnenkort is het complex trouwens permanent open voor het grote publiek.

Het was ook erg fijn om te horen dat mensen onder de indruk waren van Denys nv, waar ik via Solid Talent als Werfsupport aan de slag was. We kregen vaak complimenten over de goede communicatie, de efficiënte uitvoering en opvolging en de beperkte overlast.

Bedankt voor je enthousiasme, Karolien, en je sterke bijdrage aan dit project. We wensen je alvast heel veel succes met je toekomstige projecten!

Ben jij een administratieve duizendpoot?

Ben je flexibel, probleemoplossend, creatief en is administratie helemaal jouw ding? Solid Talent is steeds op zoek naar sterke administratieve profielen voor mooie projecten in tal van sectoren. Neem alvast een kijkje tussen onze vacatures! We bekijken graag jouw carrièremogelijkheden.

 

[BEKIJK ONZE VACATURES]